گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (2024)

شمار زنان موفق و مطرح ایرانی که مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، بسیار بالاست. این مجموعه عکس تنها به تعدادی از این زنان می‌پردازد که با وجود همه مشکلات به راه خود ادامه می‌دهند.

عکس: picture-alliance/dpa

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (1)

نوبل شیرین

شیرین عبادی، حقوقدان و فعال حقوق بشر، متولد خرداد ۱۳۲۶ در همدان است. او به علت تلاش برای ترویج مردمسالاری و رعایت حقوق بشر به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان، در سال ۲۰۰۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او موسس انجمن حمایت از حقوق کودکان و کانون مدافعان حقوق بشر است.

عکس: picture-alliance/dpa

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (2)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (3)

نخستین گردشگر فضایی زن

انوشه انصاری متولد ۱۳۴۵ در مشهد است. او سال ۱۳۶۳ به آمریکا مهاجرت کرد. انصاری فارغ‌التحصیل رشته کارشناس ارشد الکترنیک از دانشگاه جورج واشنگتن است. او اولین ایرانی‌تبار است که به فضا سفر کرده است. انصاری همچنین اولین زن گردشگر فضایی است و چهارمین کسی که هزینه سفر فضایی‌اش را خود پرداخت کرده است. او به عنوان یک کارآفرین موفق شناخته می‌شود.

عکس: noojum.com

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (4)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (5)

دختر سرعت

لاله صدیق، متولد ۱۳۵۵ در مشهد، در رشته‌های مختلف از جمله اتومبیل‌رانی‌، سوارکاری و خلبانی فعال است. او سابقه قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی را دارد و اولین زن در تاریخ جمهوری اسلامی است که اجازه یافت با مردان رقابت کند. ساخت یک فیلم با نام "لاله" در مورد زندگی او در دولت احمدی‌نژاد حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت.

عکس: lalehseddigh.com

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (6)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (7)

ارغوان رضایی

ارغوان رضایی بازیکن حرفه‌ای تنیس متولد اسفند ۱۳۵۶ در شهر سنت اتین فرانسه است. او که تابعیت فرانسوی و ایرانی دارد توانسته نتایج خوبی در رقابت‌های بین‌المللی کسب کند و در سال ۲۰۱۰ در رتبه‌بندی جهانی به رده پانزدهم رسید. از جمله تنیسورهای مطرحی که رضایی موفق به شکت آنها شده می‌توان به ژوستین انه، دینارا سافینا، ماریا شاراپووا، ویکتوریا آزارنکا، کارولین وزنیاکی، ونوس ویلیامز و یلنا یانکوویچ اشاره کرد.

عکس: persianpet.org

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (8)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (9)

شاهزاده قلمرو امنیت

پریسا تبریز متولد ۱۹۸۳ در ایالات متحده آمریکا است. مادرش پرستاری لهستانی‌تبار است و پدرش یک پزشک مهاجر ایرانی. او مسئول امنیت اطلاعات شرکت گوگل است. نشریه معتبر فوربس، سال ۲۰۱۳ پریسا تبریز را در میان یکی از ۳۰ چهره ‌موفق زیر ۳۰ سال در عرصه فن‌آوری در کنار مارک زاکربرگ، پایه‌گذار فیس‌بوک، جای داد. او در سال ۲۰۰۷ به استخدام گوگل درآمد.

عکس: Google

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (10)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (11)

لولیتا‌خوانی پرماجرا

آذر نفیسی نویسنده سرشناس ایرانی، متولد آذر ۱۳۳۴ در تهران است و هم‌اکنون در آمریکا اقامت دارد. معروف‌ترین اثر او "لولیتاخوانی در تهران" که به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. نفیسی استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا است. "آنچه درباره‌اش سکوت کرده‌ام" و "جمهوری خیال" دو اثر دیگر نفیسی هستند.

عکس: avangardsite.ir

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (12)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (13)

پردیس ثابتی زیست‌شناس ایرانی آمریکا متولد در ماه ۱۳۵۴ در تهران است. او دانشیار دانشگاه هاروارد و سرپرست یک گروه علمی برای تحقیق ژنتیکی بر روی بیماری آبولا است. او سومین زن است که توانسته با معدل ۱۰۰ از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ التحصیل شود. ثابتی در کنار موفقیت‌های علمی به عنوان خواننده یک گروه آلترناتیو راک به اسم Thousand days فعالیت می‌کند.

عکس: irangreenvoice.com

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (14)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (15)

نابغه ریاضی

مریم میرزاخانی متولد اردیبهشت ۱۳۵۶، دانش‌آموختگان دبیرستان فرزانگان تهران است که در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی با نمره کامل شد. او پس از اخذ کارشناسی ارشد از دانشگاه شریف برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت. میرزا‌خانی استاد دانشگاه استنفورد آمریکا٬ سال ۲۰۱۴ توانست برنده مدال فیلدز شود.او نخستین زنی است که این جایزه مهم را کسب کرده است.

عکس: Reuters

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (16)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (17)

آزادی‌های یواشکی مسیح

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، متولد شهریور ۱۳۵۵ در بابل است. او از سال ۱۳۸۰ فعالیت روزنامه‌نگاری خود را آغاز کرد. علی‌نژاد اردیبهشت ۱۳۹۳ صفحه‌ای در فیسبوک با عنوان "آزادی‌های یواشکی" با موضوع حق انتخاب پوشش برای زنان در ایران راه‌اندازی کرد. این صفحه که بیش او ۸۰۰ هزار هوادار دارد با واکنش منفی مقامات جمهوری اسلامی روبرو شد.

عکس: Masih Alinejad

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (18)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (19)

دردسر "دروغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها"

گلشیفته فراهانی متولد تیر ۱۳۶۲ در تهران است. او در مدت فعالیت‌اش در سینمای ایران موفق به کسب جوایز مختلفی شد. سال ۷۸ حضور او در فیلم "دروغ‌ها" در کنار لئوناردو دی‌کاپریو واکنش تند مقامات قضایی را در پی داشت و در نهایت تصمیم به ترک ایران گرفت. فراهانی پس از خروج از ایران فعالیت هنری خود را ادامه داد. انتشار تصاویر برهنه او در یک فیلم کوتاه و مجله فرانسوی اگوئیست حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت.

عکس: Getty Images/AFP/L. Venance

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (20)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (21)

کاپیتان ممنوع‌‌الخروج

نیلوفر اردلان بازیکن تیم ملی فوتسال ایران متولد خرداد ۱۳۶۴ است. نام خانم اردلان زمانی در رسانه‌های بین‌المللی مطرح شد که همسرش با حضور او در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ مخالفت کرد. این تصمیم واکنش زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی در پی داشت. تیم فوتسال زنان ایران در این رقابت‌ها با وجود غیبت نیلوفر اردلان با پیروزی مقابل ژاپن به مقام قهرمانی دست یافت.

عکس: nasimonline

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (22)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (23)

وکیل زندانی

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی، متولد خرداد ۱۳۴۲ در تهران است. او که عضو کانون مدافعان حقوق بشر و انجمن حمایت از حقوق کودکان است در سال ۲۰۱۲ به همراه جعفر پناهی برنده جایزه ساخاروف شد. نسرین ستوده در سال ۱۳۸۹ به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. او به طور متناوب از سال ۸۹ تا ۹۲ را در زندان سپری کرد تا شهریور ۹۲ که بدون ابلاغ حکم تازه قضایی از زندان آزاد شد.

عکس: picture-alliance/dpa/Abedin Taherkenareh

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (24)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (25)

بانویی در حصر

زهرا رهنورد نویسنده و مجسمه‌ساز ایرانی متولد مرداد ۱۳۲۴ در بروجرد است. او دکترای علوم سیاسی و کارشناسی مجسمه‌سازی را کسب کرده است و به مدت ۸ سال ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده داشت. رهنورد همسر میرحسین موسوی، آخرین نخست وزیر ایران و از نامزدهای معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است. رهنورد و موسوی از بهمن ۱۳۸۹ تا کنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

عکس: soroushnews.ir

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (26)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (27)

زنان شاخص ایرانی

به اسامی افراد حاضر در این مجموعه می‌‌توان نام ده‌ها زن ایرانی موفق و مطرح دیگر را افزود؛ مهرانگیز کار، شهلا لاهیجی، نرگس محمدی‌، فائزه هاشمی، رکسانا مصلحی، رخشان بنی‌اعتماد، شهره آغداشلو، سوسن تسلیمی، معصومه ابتکار، شهلا شرکت، پروین اردلان، رویا حکاکیان و نام‌های بسیار دیگر. این مجموعه تنها اشاره‌ای کوچک به زنانی است که با وجود همه مشکلات، با تلاش بسیار برای دستیابی به موفقیت تلاش کرده‌اند.

عکس: picture-alliance/dpa

گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (28)گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (29)
گالری عکس: زنان مطرح و موفق ایرانی – DW – ۱۳۹۴/۷/۱۸ (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Gov. Deandrea McKenzie

Last Updated:

Views: 5648

Rating: 4.6 / 5 (66 voted)

Reviews: 89% of readers found this page helpful

Author information

Name: Gov. Deandrea McKenzie

Birthday: 2001-01-17

Address: Suite 769 2454 Marsha Coves, Debbieton, MS 95002

Phone: +813077629322

Job: Real-Estate Executive

Hobby: Archery, Metal detecting, Kitesurfing, Genealogy, Kitesurfing, Calligraphy, Roller skating

Introduction: My name is Gov. Deandrea McKenzie, I am a spotless, clean, glamorous, sparkling, adventurous, nice, brainy person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.